Egenkontrollprogram för försäljning elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare

  1. 1. Försäljningsställe
  2. 2. Egenkontrollprogram
  3. 3. Rutiner för ålderskontroll
  4. 4. Utbildning för personal
  5. 5. kontrollköp
  6. 6. Avvikelser
  7. 7. Tabell
  8. 8. Förhandsgranska
  9. 9. Signera
  10. 10. Skicka in

Denna e-tjänst har 10 steg och kräver e-legitimation för inloggning och signering.

Egenkontrollprogram för försäljning elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållar

Värt att veta om egenkontrollprogram

Du som tänker sälja e-cigaretter och påfyllningsbehållare till konsumenter ska utöva egenkontroll över att försäljningen sker i enlighet med bestämmelserna i lag om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare. Du ska dokumentera kontrollen av verksamheten i ett egenkontrollprogram som är anpassat för din verksamhet. Det är näringsidkaren, det vill säga du som äger verksamheten, som ansvarar för att det finns ett egenkontrollprogram. Programmet bör bland annat beskriva försäljningsställets rutiner för att kontrollera ålder och de krav som gäller för produkterna med informationsblad, innehållsdeklaration samt hälsovarning.

 

Ett egenkontrollprogram fungerar som ett stöd för dig som näringsidkare i egenkontrollen och är ett viktigt underlag för kommunen vid en tillsynskontakt. När du anmäler försäljning av e-cigaretter och påfyllningsbehållare till kommunen ska du samtidigt bifoga en kopia av ditt egenkontrollprogram.

 

 

De uppgifter som du lämnar i blanketter eller e-tjänster, eller de uppgifter om dig som registreras av oss på Hallstahammars kommun, sparas i datasystem och behandlas i enlighet med Dataskyddsförordning 2016/679. Registreringen görs för att kommunen (eller kommunens underleverantörer) ska kunna fullgöra sin skyldighet gentemot dig, eller den tjänsten berör. Inom exempelvis hälso- och sjukvården kan registreringen också säkra information som är av livsavgörande betydelse. Uppgifterna kommer inte att sparas längre än vad som är nödvändigt. Om du vill veta mer om hur dina personuppgifter behandlas eller är missnöjd med hur Hallstahammars kommun behandlar personuppgifter om dig kan du kontakta kommunens dataskyddsombud, eller lämna klagomål till Datainspektionen. För mer information om dataskydd, se http://www.hallstahammar.se/dataskydd.