Ansökan om specialkost i förskola och grundskola

Denna e-tjänst har 8 steg
  • 1. Barnet
  • 2. Vårdnadshavare 1
  • 3. Vårdnadshavare 2
  • 4. Vårdnadshavare 2
  • 5. Specialkost
  • 6. Förhandsgranska
  • 7. Signera
  • 8. Skicka in

Information till vårdnadshavare

Mat och måltider i skolan grundar sig på skollagens krav på näringsriktiga måltider. Vi utgår från Livsmedelsverkets rekommendationer om ”Bra mat i skola”.

 

Specialkost av medicinska skäl

Specialkost serveras till barn med födoämnesallergier eller vid sjukdom som kräver specialkost. Den kan inte användas för att få annan mat om barnet inte tycker om vissa rätter. Grönsaker/sallader, bröd, matfett, mjölk och vatten serveras alltid.

Du som vårdnadshavare ansvarar för att ansökan fylls i korrekt och tydligt. I ansökan ska läkarintyg bifogas. Därefter erbjuder restaurangen specialkosten. Om barnet endast har en nötallergi krävs inget kostintyg, eftersom skolrestaurangen aldrig serverar nötter.

Vid förändringar ska en ny specialkostblankett med intyg lämnas in. Det gäller också om barnet byter skola. Det är viktigt att du meddelar om ditt barn inte längre behöver specialkost.

 

Tillfälligt anpassad kost

En anpassad kost kan erbjudas vid särskilda behov. Kontakta pedagog om behov finns. Bedömning och intyg för anpassad kost görs i elevhälsoteamet. Intyget gäller för en bestämd tid och bifogas ansökan om specialkost.

 

Kostintyg kan vara journalutskrift, läkarintyg eller intyg från dietist som styrker behovet av specialkost. Krav på intyg gäller för alla allergier och intoleranser utom nötallergi.

 

Personuppgifter  

 

För att vi ska kunna hantera ditt ärende behöver vi spara personuppgifter om dig. Dina personuppgifter behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen (EU) 2016/679 samt annan tillämplig lagstiftning. För att veta mer om varför och hur länge dina personuppgifter behandlas och dina rättigheter som registrerad, se
http://www.hallstahammar.se/dataskydd 

Du kan alltid begära att få ta del av informationen om hur dina personuppgifter behandlas genom att kontakta kommunen på 0220-240 00 eller mejla till kundcenter@hallstahammar.se

 

Information

Inloggning

Inloggning krävs för denna e-tjänst

E-tjänsten måste signeras innan inskick

Tillgänglig som PDF

Ladda ned