Dispens från strandskyddet

  1. 1. Sökande
  2. 2. Fastighetsägare
  3. 3. Uppgifter om fastigheten
  4. 4. Ansökan
  5. 5. Motivering för dispens från strandskyddet
  6. 6. Förhandsgranska
  7. 7. Signera
  8. 8. Skicka in

Denna e-tjänst har 8 steg och kräver e-legitimation för inloggning och signering.

Dispens från strandskyddet
Här kan du ansökan om dispens från strandskyddet. Logga in med BankID nedan.

Information om strandskyddet
Strandskyddsbestämmelserna regleras i sjunde kapitlet i miljöbalken (1998:808). Syftet med strandskyddet är att långsiktigt trygga att medborgarna har tillgång till strandområden genom allemansrätten. Dessutom ska strandskyddet bevara goda livsvillkor för djur- och växtriket.

Strandskyddet gäller vid hav, insjöar och vattendrag. Strandskyddszonen utgår från strandkanten och sträcker sig vanligtvis 100 meter upp på land och 100 meter ut i vattnet. Strandskyddet omfattar alltså både land och vatten, inklusive det som finns under ytan. I vissa fall har länsstyrelsen fattat beslut om att utvidga strandskyddszonen upp till 300 meter.

 

Inom strandskyddsområde är det förbjudet enligt 7 kap 15 § MB att:

-uppföra nya byggnader

-ändra byggnader eller byggnaders användning eller utföra andra anläggningar eller anordningar, om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt

-utföra grävningsarbeten eller andra förberedelsearbeten för byggnader, anläggningar eller anordningar som avses i 1 och 2, eller

-vidta åtgärder som väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter

 

Vill du göra något av detta behöver du ansöka om dispens från förbudet. För att en dispens ska beviljas måste du visa att det finns så kallade särskilda skäl. Länsstyrelsen överprövar alla dispensbeslut som kommunen fattat beslut om. Beslut om dispens kan överklagas av den som beslutet angår (hit räknas inte grannar). För handläggning av ärendet debiteras en av kommunfullmäktige fastställd avgift enligt följande: gällande PBB (prisbasbelopp) x 0,2.

 

Genom att du klickar på ”Skicka” i e-tjänsten godkänner du att Hallstahammars kommun lagrar dina uppgifter enligt personuppgiftslagen (PuL). Det innebär att vi registrerar dina uppgifter för hantering av ärendet. Läs mer om personuppgifter och offentlighetsprincipen på http://hallstahammar.se/pul.