Ansökan om tillstånd för användande av växtskyddsmedel inom vattenskyddsområde, enligt 6 kap. 1 §, NSF 2015:2
(Naturvårdsverkets föreskrifter om spridning och viss övrig hantering av växtskyddsmedel)
Du måste ha tillstånd från bygg- och miljöförvaltningen om du vill använda kemiska växtskyddsmedel på jordbruksmark inom vattenskyddsområde. Här kan du skicka in din ansökan via e-tjänst, logga in med BankID nedan. Kontakta bygg- och miljöförvaltningen om du vill veta om aktuell fastighet ligger inom vattenskyddsområde. Ansök om tillstånd minst 6 veckor i förväg.
Till ansökan ska bifogas
-Bilaga A, en blankett för varje skifte
-Karta där aktuella skiften är utmärkta.
-Kopia på markkarta med information om lerhalt och mullhalt.
-Kopia på protokoll från utfört funktionstest.
-Kopia av eventuell simulering av bekämpningsmedel som gjorts i MACRO DB.
Prövning av ansökan: Det som främst avgör om de ansökta preparaten kommer att godkännas är om simuleringar utförda med MACRO-DB visar att det inte är någon risk att använda preparatet. Sedan kan vissa andra faktorer vägas in t.ex. djup till grundvatten, jordens lagerföljd, lokalkännedom, täktens betydelse för vattenförsörjning, tidigare fynd av bekämpningsmedel i vattentäkten, m.m.
Användning av MARCO DB: E-tjänsten är anpassad så att programmet MACRO-DB ska kunna användas vid prövning av ansökan. MACRO DB ger en bedömning om preparatets risk. Alla ansökta preparat kommer därför att testas med programmet. Om du som ansöker gör testet själv kommer Bygg- och miljöförvaltningens handläggning gå snabbare och avgiften för ansökan kommer därmed bli lägre. MACRO DB finns på www.slu.se/ckb. Steg 1 i programmet är mycket enkelt och kan utföras på hemsidan. De flesta preparat behöver bara köras i steg 1. Om steg 1 visar att en risk för läckage av preparatet finns så måste steg 2 användas. Detta kräver att man installerar ett särskilt program som är gratis och finns på CKB:s hemsida. Programmet kräver mer uppgifter om markens egenskaper. Det tar även lång tid för programmet att simulera risken för varje preparat.
Ändringar av ansökan får ske vid enstaka tillfälle under tillståndsperioden om:
-Mindre miljö-/hälsofarliga preparat blir tillgängliga.
-Om det uppkommer omständigheter i odlingen som vid ansökningstillfället inte gick att förutse.
I dessa fall måste alltid en skriftlig anmälan skickas till kommunen och bli godkänd innan det nya preparatet får användas.
Avgift
En timavgift tas ut för handläggning av ärendet. När ärendet är handlagt räknas tiden ihop och en faktura skickas till dig. Du hittar information om avgifter inom miljöbalkens område på www.hallstahammar.se.
Personuppgifter
För att vi ska kunna hantera ditt ärende behöver vi spara personuppgifter om dig. Dina personuppgifter behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen (EU) 2016/679 samt annan tillämplig lagstiftning. För att veta mer om varför och hur länge dina personuppgifter behandlas och dina rättigheter som registrerad, se http://www.hallstahammar.se/dataskydd</a>
Du kan alltid begära att få ta del av informationen om hur dina personuppgifter behandlas genom att kontakta kommunen på 0220-240 00 eller mejla till kundcenter@hallstahammar.se
Inloggning krävs för denna e-tjänst
E-tjänsten måste signeras innan inskick